
Aloitin Suomenlinnan opaskurssin viime viikolla! Ja tämän lisäksi teemme Perhon opiskelijoiden kanssa myös ohjelmaa Suomenlinnan 6.6. Kustaanpäivän museotapahtumaan. Nyt pääsen tutustumaan Suomenlinnaan perinpohjin. Päivitän tänne blogiini erilaisia opittuja asioita ihan vapaasti, vasemmalla kädellä, koska tämä on oppimispäiväkirjani. Kävimme opiskelijoiden kanssa viime lauantaina taas kenttätutkimuksissa, keli oli kova, joten varauduin asianmukaisella uudella pipolla. Opasalennuksella 6,50 Annen shopin torikojusta Kauppatorilla.
Jättimäiset Ruotsinlaivat muuttavat joka aamu Eteläsataman maiseman ja Suomenlinnaan lähtijät kuvaavat laivoja innoissaan. Ulkomaiset asiakkaat ihmettelevät, kuinka Suomella on varaa tällaisiin aluksiin ja kuinka niin monia ihmisiä kiinnostaa risteillä jäisellä Itämerellä. Vastaus on yksinkertaisesti alkoholipolitiikka. Kun Viking Mariella valmistui Wärtsilän telakalla Turussa vuonna 1985, Koskenkorvapullo maksoi Alkossa 90 markkaa, laivalla sen sai viidelläkympillä ja Viking Line osti sen viitosella. Alkoholikaupan kannattavuuden lisäksi laivanrakennusta myös tuettiin valtion varoista. Tuen avulla Suomessa on ollut mahdollista kehittää uutta laivanrakennusteknologiaa, maailman hienoimpia risteilijöitä ja jäänmurtajia. Suomalaiset autolautat ovat myös jäävahvistettuja ja ne kuljettavat rekkoja, rahtia, matkustajia, juhlijoita ja kokousvieraita. – Ihmettelen kuitenkin, miksei Länsisatamaa rakennettu kaikille matkustaja-aluksille ja miksei metroa vedetty Länsisataman kautta… Suomen maantieteellisen aseman jään takana ymmärtää vaikka katsomalla tätä karttaa:
Itämeri piti Suomen eristyksissä muusta Euroopasta 1800-luvun lopulle saakka.
Jäänmurtaja Tarmo rakennettiin Southhamptonissa 1908 ja se avasi väylää ja kuljetti mm. Mannerheimin sisällissodan jälkeisenä keväänä 1918 tasavallan ensimmäiselle valtiovierailulle Tukholmaan. Marsalkka vilustui matkalla pahasti. Euroopan kartta näyttää myös perimmäisen syyn siihen, miksi Suomenlinnan linnoitus rakennettiin: Pietari Suuri oli päättänyt perustaa vuonna 1703 Venäjälle uuden pääkaupungin Suomenlahden pohjukkaan. Se heilautti Euroopan turvallisuuspoliittista tilannetta pahasti ja aiheutti monia asioita, jotka vaikuttavat kansainväliseen politiikkaan vielä nykyäänkin.
Suomenlinnan lauttamatka on matkailijalle ihanteellisen pituinen ja vähän eksoottinenkin siirtymä jäisen meren yli kaupungista toiseen todellisuuteen, historiaan ja saarelle. Matkustajasatamaa parannetaan.
Perho Liiketalousopiston joukkuetta: Rebecca, Olga, Tommy, Terhi, Raija ja Pirjo. Suunnittelemme 6.6. Kustaanpäivän museotapahtumaa. Katselimme sopivaa paikkaa, josta voisimme ohjata kävijöitä museoihin.
Mietimme miltä tapahtuma voisi näyttää kirkon viereisessä puistossa… Havainnekuvassa 1854 valmistunut Suomenlinnan ortodoksinen kirkko.


Sotilasarkkitehtuuri on Suomenlinnan maailmanperintöarvon keskeinen sisältö, sekä sen historiallinen sijainti, Pohjolan Gibraltar idän ja lännen välissä.Augustin Ehrensvärd matkusti Tukholmasta vuonna 1748 rakentamaan uutta suurta linnoitusta, johon kuuluivat myös Svartholman ja Loviisan linnoittaminen, Helsingin niemet ja Suomenlinna.
Tässä ensimmöisen opaskoulutuspäivän muistiinpanot, jos niistä on jollekulle hyötyä:
2.3. Milla Öystilä, Suomenlinnan hoitokunta
– Suomenlinna on UNESCO:n Maailmanperintökohde http://whc.unesco.org/en/list/
– Vuonna 1973 Puolustusvoimat lähti Suomenlinnasta ja valtio – Opetus- ja kulttuuriministeriö otti alueen hallintaansa
– Hoitokunta restauroi ylläpitää, esittelee ja hallinnoi Suomenlinnaa
– Nykyinen budjetti 12 M €, 40 % valtiolta – 60 % omasta toiminnasta
Hoitokunnassa on töissä 80 eri ammatinharjoittajaa – mm. kiinteistö, sähkö, puutarha jne,
Hoitokunta on maailmanperintökohteen isäntäorganisaatio
Suomenlinnalla on hoitosuunnitelma – management plan, jota edellyttää mm. Pariisissa sijaitseva UNESCO:n Maailmaperintötoimikunta
Hoitokuntaa johtaa Ulla Räihä + johtokunta ministeriöiden edustajat
Eri hallinnonalojen edustajat hoitokunnan johtokunnassa: Puolustusministeriö, Oikeusministeriö (Vankila), kaupunkisuunnitteluvirasto, tuomiokirkkoseurakunta, asukasedustaja
Matkailuneuvonta on valtion viraston toimintaa – i-toimisto palvelee 360 pivää / vuodessa Rantakasarmin neuvontapisteessä
Suomenlinna helpit touko-syyskuussa ja ohjaavat vierailijoita palvelujen äärelle
Rantakasarmissa 136.000 asiakaskontaktia, 47.000 vierailijaa vuodessa
Hoitokunnalla kokous- ja juhlatiloja; 9 tilaa 12 – 240 paxille, 800 tilaisuutta vuodessa
Markkinointimateriaalista vastaa Veera Törrönen – http://www.suomenlinna.fi
suomenlinnan hoitokunnan sivut, rss-syötteet sähköpostiin
Suomenlinna on autenttinen merilinnoitus
80 ha, 8 saarta – 6 saarta, sis Lonna ja Pormestarin luodot
6 km muuria
rakennusten historiasta kirja Seija Linnanmäki: Rakennusten historia ja kartta on suomenlinna.fi – sivuilla
350 asuntoa,
6 museota
15 kahvilaa
Suomenlinnan kävijät:
Linnoitus ja historia : Matkailukohde kautta aikojen
Ennätys 2016 kävijämäärässä: 1.052.000 kävijää
ulkomaalaisia 57 % (2014), muualta Suomesta 13%, Helsinki 30 %, 77 % kesäkävijöitä, 89 % tulee lautalla – JT-line operoi Lonna ja Vallisari – Suomenlinna
Kävijöiden vaikutus paikallistalouteen; 45.000.000 € per vuosi
veronmaksajat maksavat 5.000.000 per vuosi, (30 matkailupalvelujen tuottajaa – ei liikevaihtotietoja)
Kestävä matkailu: kaikki asiakasryhmät tervetulleita
elinvoimainen ja kestävä
”verkostomaisen toiminnan kehittäminen” ”laadukkaan kävijäkokemuksen ylläpitäminen”
- Lasten Suomenlinna-esite englanniksi
Metsähallitus, Vallisaari – kirkon alusta kuuluu Helsingin Tuomiokirkkoseurakunnalle
- asunnon saaminen Suomenlinnasta: – ei ole helppoa, ei jonoa – uniikki haku, kriteerit ja ilmoitukset hoitokunnan sivuilla
Carita Wilenius:
Ehrensvärd seura 1921
- johtokunta museovirasto, kaupungin museo – Timo Uolamo
- Suomenlinnan Matkailuexpert
- rakentanut historiallisen tykkisluupin
- aatteellinen toiminta
- opastukset, opaskoulutus, Ehrensvärd-museo, Lastenkierros, Julkaisut 1952 Valhallan rakentaminen
- kaupallinen toiminta :
- Piper- kahvila, kioski Gullichsenin suunnittelema, matkatoimisto
- Jäsentoiminta
1963 vuodesta opastoimintaa. työntekijöitä 5 – 8 kesällä 60 kausityöntekijää
auktorisoitu opas on Ehrensvärd-seuran työntekijä, joka saa työtarjouksen seuralta
opas voi toimia verokortilla tai yrittäjänä, yrittäjälle komissio myynnistä = 90 €. / suositushinta verkossa
piraattioppaat ongelma
opaskyltit, opastukset jakaa Carita, Jani ja Taru, erikoisalat ilmoitetaan. Teemaopastuksia paljon.
Tunneliopastuksia. Suomi 100, eri vuosisadat
Lisäkoulutusta. Opasillat. FAM-kierrokset
Merisotakoulu? Sauna?
kesäoppaat yleiskierroksilla historian opiskelijoita
listoilla 60 opasta – kaikki eivät opasta. Oppaan taidot testataan 5 vuoden välein
Tehtävä: Mitä opin, mikä jäi mieleen, mitä en ymmärtänyt – max 1 sivu. Caritalle sähköpostilla. Saa olla 2 kertaa pois.
Kirjallinen koe 20.4.
luennot ja malliopastukset
Kirjallisuus:
Gardberg, C.J. Suomenlinna
Olof af Hällström: Matkailijan Suomenlinna / Look at Suomenlinna
Liisa Eerikäinen: Viaporista Suomenlinnaksi
Suomenlinna-museon näyttely ja Suomenlinna Experience. lyhytfilmi
Kunnostus ja uusi käyttö
http://www.suomenlinnatours.com
Seija Linnanmäki: rakennusten historia
suullinen opastuskoe
25.4. – 2.5. arvotaan opastusjärjestys
2-5 h keskimääräinen vierailuaika. tunnin opastus yleensä.
carita.wilenius-rantala@suomenlinnatours.com